Sådan har computeren revolutioneret måden, arkitekter bygger huse på

Arkitekt bruger computer til at designe huse

Arkitektur og teknologi har altid krydset hinanden. På en vis måde kan man kalde arkitektur og design for anvendt videnskab, da man benytter sig af forskning og udviklingerne inden for teknologiens verden til at lade arbejdet nå nye højder. Computeren er ingen undtagelse. Computere bliver hurtigere, kraftigere og mere udbredt på et globalt plan. I dag har omkring 40 % af alle mennesker på planeten adgang til en computer og internettet. Med så mange mennesker med adgang til teknologien lærer vi hver dag, hvordan man bedre bruger det på massiv skala. Vi vil her opridse nogle af de måder, computeren har revolutioneret måden arkitekter bygger huse på.

3D rendering og visualisering

En af de største måder, hvorpå computeren har hjulpet arkitekturens verden, er gennem 3D rendering og modellering. Kunstnere, der specialiserer sig i rendering, er efterhånden blevet så gode til deres arbejde, at de er i stand til at producere billeder, vis klarhed er bedre end selv billeder taget med et kamera ude i den fysiske verden. Dette giver arkitekten afgørende designinformation, sådan at de for eksempel bedre kan designe helårs træhuse uden markante mangler. Ydermere bliver programmer som Google Earth så detaljerede og omfattende, at brugere kan zoome ud og dreje globen rundt i fuld 3D – så kan de visualisere beliggenheden på et helårs træhus, så potentielle købere kan se det.
Selvom det nærmest kan lyde som magi, er det virkeligt og frugten af utallige 3D kunstnere og ingeniørers hårde arbejde. Der er endda virksomheder, der sætter disse kunstnere sammen med de mennesker, der har behov for deres ekspertise, sådan at det at finde 3D kunstnere er blevet lettere end nogensinde før. Arkitektonisk visualisering er noget, der er kommet for at blive og vil fortsætte med at være en hjørnesten inden for designindustrien i de næste mange år.

Virtual reality

De fleste mennesker ved det ikke endnu, men virtual reality eller VR er ved at overtage verden. Teknologien involveret i at lave VR går langt hinsides de tech demoer, de engang blev brugt til i 90’erne. Med enheder som Oculus Rift er vi tættere på at blive fordybet i en virtuel verden end før. Gå hvor som helst. Gør hvad som helst. Vær hvem som helst. Anvendelserne inden for arkitekturens verden er ikke svære at forestille sig. At bygge et hus er en stor beslutning. Så hvad hvis du som klient kunne udforske dit kommende hus på forhånd for at se, hvorvidt det virkelig er noget, du ville være tilfreds med? Dette er muligt via nogle af førnævnte 3D repræsentationer, som du ved hjælp af VR ville kunne udforske. Se huset omkring dig. Hør dets lyde efterhånden som du bevæger dig rundt. Disse hjælpemidler vil kunne gøre rummet og materialerne markant mere relaterbare og forståelige. Arkitekterne vil dernæst være i stand til at tilpasse modellen og for den sags skyld også selv tage et kig rundt i huset for at se, hvad der kan gøres bedre. 3D rendering, modellering og VR er teknologier med store mængder af samarbejde, sådan at de i stigende grad kan skabe 3D verdener, der føles til forveksling som den fysiske verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk