De sidste år er webshops skudt op som svampe efter en regnfuld sensommernat. En støt voksende andel af handelen foregår nu online og der er ingen ende i sigte. Dette kunne sagtens få en til at tro at offline handel snart vil høre fortiden til.
Gud, i dag kan endda bedstemor bestille sit indkøb i Brugsen over smartphonen, og få det hele leveret til døren for 30 kroner ekstra. Det er mindre end sliddet på rollatoren, hvis hun selv tog på indkøb.
Og marketing følger naturligvis handelen og omvendt. Jo mere online handel, jo mere vil online marketing vinde frem, hvilket igen vil fremme online handel.
Men hvor går grænsen? Findes der overhovedet en grænse?
Hvad er hvad?
(listen er ikke fuldstændig)
- Kampagner over Internettet
- Online artikler og blogs
- Webshops
- Kommercielle websider
- Virtuelle auktioner/markedspladser
- SEO
- Brug af callcentre til opsøgende salg
- Reklamer på sociale medier
- YouTube videoer
- Spam over email
- Networking, inkl. B2B networking
- RFQ portaler
- TV reklamer (TV over Internet)
Offline marketing:
- ”Gammeldags” telefonsalg
- Messer
- Tupperware møder
- Reklamegaver
- Tilbudsaviser
- Biografreklamer
- Sportsstævne og turneringer
- Støttekoncerter
- Avisreklamer
- TV reklamer (terrestrisk TV)
- Undersøgelser
- Butiksvinduer
- Flyers og plakater
Den fysiske vs. den virtuelle verden
Groft sagt, så foregår online marketing i en virtuel verden, mens offline marketing sker i den virkelige verden. Umiddelbart skulle man tro at online marketing derfor er både nemmere, hurtigere og billigere. Og i stort omfang er dette også korrekt.
Online marketing kræver ingen materialer som papir, bannere eller reklamegaver. Derfor må det spare omkostninger.
Men passer det?
Det er rigtigt at du kan spare en masse papir og blæk med online marketing. Men online marketing kræver til gengæld både avanceret hard- og software. At producere en viral videoklip kræver dyrt udstyr og ekspertise. Du kan heller ikke gøre det uden avanceret software, medmindre tid ikke spiller en rolle. Men det gør det jo altid med marketing. Online marketing er også ekstremt konkurrencepræget og tempoet er hæsblæsende.
Online marketing er meget energiintensiv
Vi glemmer også tit at digitale data faktisk er meget energikrævende. For nylig har man beregnet at den virtuelle valuta Bitcoin sluger så megen strøm om dagen som en mega storby. Millioner computere og mainframe servere der konstant miner efter Bitcoins. De producerer millioner tons CO2 hver eneste dag og sluger gigawatt timer af elektricitet.
Der bliver flyttet milliarder af Terabytes data frem og tilbage over det world wide web hver eneste dag pga. online marketing. Bortset fra porno er det nok det der fylder mest på Internettet.
Sammenlignet med dette er Brugsens tilbudsaviser en bagatel.
Hvad med effektiviteten?
Online marketing antages at være meget effektiv. Men hvis man graver lidt i det, så viser det sig for det meste at være påstande. Online marketing er i stort omfang baseret på multimedie produkter. I dag kan man med et GoPro kamera til et par tusinde kroner laver videoer af imponerende billedkvalitet. Multimedie indhold er flot og medrivende. Det kan også tillægges underholdningsværdi som intet andet.
Nogle reklameklips er blevet legendariske for deres kinematografiske kvaliteter. Små actionfilm eller kærlighedsdramaer på 35 sekunder rammer budskabet midt i målgruppens hjerte.
Tror man i hvert fald.
I virkeligheden er der noget der tyder på at det mest er ønsketænkning. Man lader sig medrive af det flotte indhold og antager automatisk at det også må være den meste effektive marketing.
Spørg en dansker hvad han/hun helst ville give afkald på
Hvor vidt online marketing rent faktisk er offline marketing overlegen kan, og burde i virkeligheden diskuteres. Nylige undersøgelser har vist at danskerne elsker deres tilbudsaviser langt mere end de Facebook reklamer de 24/7 bliver bombarderet med. Det kan sagtens være at online marketing har opnået en mætningsgrad.
Folk bliver også immune, når de konstant udsættes for så voldsom sensuel stimulans som vi får igennem online marketing.
Selv om avancerede logaritmer utrætteligt arbejder på at skræddersy de reklamer vi får over Internettet, så er det stadig spredehagl. Det er maskinkanoner der skyder på alt og rammer plet med næsten hvert skud. Men folk dukker sig bare. Vi lærer simpelthen at lukke af for sansernes bombardement. Det er blevet en overlevelses strategi.
Små gaver bliver husket længe. Små virtuelle reklamer bliver slet ikke længere registreret
Tænk på dig selv: Hvad ville du huske bedst, en gratis Coca Cola nøglering, eller et ”klik her og vind et helt års forsyning med diet coke” weblink der uopfordret maver sig på skærmen af din smartphone? Nøgleringen, ikke?
Medmindre du er den heldige vinder af konkurrencen. Men det er jo kun en blandt tusinde. Alle de andre har glemt reklamen allerede før de har set den færdig.
Så nej, offline marketing er langt fra en dinosaur, og online marketing er heller ingen killer-asteroide.
Et lille tip: hvad med at bruge online marketings strategier til at give offline marketing mere bid?