Brug et onlineværktøj til regnskab, fakturering og moms

onlinebetaling

Når det kommer til regnskaberne, er det ofte noget, mange finder kedeligt. Men det er samtidig noget, der skal ordnes. For både fakturering og moms er vigtige at have styr på. Får man ikke betalt moms, får man SKAT på nakken. For man går trods alt imod de regler og love, der er indført i Danmark, hvis man undgår momsen. Lige meget om det er en bevidst handling eller blot et uheld. Heldigvis er det lidt nemmere, har man et onlineværktøj til den slags. Det er bare med at gøre det så nemt som muligt.

Hvad sker der, hvis man ikke får betalt moms?

Det sker, at firmaer, frisører og lignende ikke får betalt moms. Og hvad sker der så bagefter? Det kan være lidt forskelligt, alt efter situationen. Men på et tidspunkt, vil man modtage en rykker. Samtidig vil der komme renter på det beløb, man skylder. Og disse renter vil blive pålagt for hver dato, betalingen er forsinket. Derudover er der også rykkergebyret, hvilket ligeledes koster lidt. Det er altså ikke det værd, ikke at betale moms. Det kan jo ske, at noget går galt. Men vælger man at prøve at snyde, er det altså bedre, hvis man bare betaler til at starte med. For det ender bare med at blive dyrere i længden. Og så vil man virkelig fortryde det.

At være ærlig, betaler sig altid. For der er systemer og folk, der kontrollerer den slags. Måske går det i et par år. Men ofte bliver det opdaget, og så er man i knibe. Og der er altså ingen undskyldninger. For det er super nemt, når bare man finder de rigtige værktøjer. Ofte er det alt, man behøver, for at få det klaret. Det kan nemlig godt være lidt kedeligt at sidde med alle tallene. Jo hurtigere, det går, jo federe er det altså. For så kan man hurtigere komme i gang med noget andet arbejde, der måske er lidt mere spændende.

Hvem skal betale moms?

Moms kan godt være lidt forvirrende, har man ikke helt styr på hvordan, det fungerer. Hvad er det, og hvem skal betale det? Det forholder sig sådan, at tjener man under 50.000 kroner årligt på salg af momspligtige varer og ydelser, skal man ikke betale moms. Disse 50.000 er så eksklusiv moms. Når man snakker om moms, er der to ting, man skal forholde sig til. Dene ene er købsmoms. Dette er den moms, man bliver opkrævet, når man køber ydelser og varer. Salgsmomsen er den moms, man selv opkræver andre, når man sælger ydelser og varer til dem. Moms er 25 ekstra procent oveni prisen. Så køber man noget for 100 kroner, ville det egentlig oprindeligt koste 80 kroner. Det er et lidt mærkeligt og irriterende princip, men sådan er det altså.

Har man eksempelvis et job som pædagog, skal man altså ikke bekymre sig om moms. For det er noget, der foregår automatisk, når man køber varer og ydelser. Så man behøver altså heller ikke at bekymre sig over, om der bliver snydt. For er dette tilfældet, er det dem i butikken, der står med ansvaret. Så selvom moms er en ting, man skal overholde, tænker mange af os aldrig over det.

Tip: Du kan læse meget mere om denne type af onlineværktøjer på denne side og denne side.

Er et onlineværktøj at foretrække fremfor den gamle metode?

Når man har med regnskaber at gøre, kan man enten klare det gennem diverse programmer eller på den gammeldags måde. Her vil man sidde og notere sig alle tallene selv. Men hvad er så bedst? Dette kan naturligvis variere, men én ting er dog sikkert. Man sparer tid ved smarte programmer. Selvom det måske stadig er manuelt arbejde, er det altid optimeret.

Det er især rart, hvis man har mange andre arbejdsfunktioner. For så har man jo mere tid til disse. Nogle vælger naturligvis også at hyre folk, til at stå for den slags. Bilag, alt det med moms og regninger samt faktureringer. For der går meget tid med alt det.

Papirarbejdet er vigtigere, end mange synes

Som tidligere nævnt, er papirarbejdet ikke det mest spændende. Men om ikke andet, er man nødt til det. For der skal være styr på bilagene, faktureringerne og alt det andet. Det er især rart, når man vil gå tilbage, og se regninger, lønninger og lignende. Hvis det er noget, der foregik for et år siden, er det svært at finde, har man ikke styr på tingene. Har man derimod orden i systemerne, er det ganske nemt. For der kan gå en hel del timer på at kigge gamle papirer igennem. Om man så skal have en ekstra ansat, eller om man selv kan klare det. Bare der er styr på bilagene. Det kommer man nemlig længere med. Får man aldrig brug for det, er det stadig rart, at der er styr på det hele. Skifter man en dag kontor eller bygning, er det super at det hele bare ligger klar til at blive rykket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk